طریقت و عرفان
گزیدهای از نوشتههای ...
باروخ اسپینوزا، فیلسوف هلندی در قرن هفده میلادی (۱۶۷۷ـ۱۶۳۲)
" ... در خصوص مذهب وضع به صورت دیگری است. چون به سادگی و به حقیقت، اخلاق [....] از حوزهی قانون و اختیار دولتی بیرون است. سادگی و حقیقت و راستیِ اخلاق با قید قانونی و اختیار دولتی به وجود نمیآید؛ در این دنیا هیچ کس را نمیتوان با فشار و زورِ قانون، به سعادت رساند. پند و اندرز صادقانه و برادرانه، تحصیلات سالم، و از همه مهمتر، استفادهی آزاد از داوری فردی وسایل لازم این تکاملند... هر فرد میتواند از برترین حق و اختیار داوری آزاد برخوردار شود ... و دین را برای خود تبیین و تعبیر کند [...].
مولانا (قسمت سوم)
روزی مولانا از مسجد به سوی شهر عزیمت میفرمود ناگاه راهبی پیر مقابل افتاده، سر نهادن گرفت. مولانا فرمود که: تو مسنتر باشی یا ریش تو؟ راهب گفت: من بیست سال از ریش خود بزرگترم. فرمود که: ای بیچاره، آنکه بعد از تو رسید پخته شد، تو همچنانکه بودی، در سیاهی و خامی میروی. ای وای بر تو اگر تبدیل نیابی و پخته نشوی. (مناقب العارفین)
مدارا در عرفان اسلامی حاصل بینش است نه یک استراتژی
اگر به تاریخ تفکر نگاه کنیم، متوجه میشویم که مسئلهی «غیر» به صورت جدی در تفکر مدرن وجود دارد و بیش از آن مطرح نشده است. بنابراین تفکر مدرن مسئلهی دیگری را مطرح کرد. در نظریههای دکارت بحث جدایی انسان از عالم و انسان از عالم و خدا به صورت وجودی طرح میشود. در تصویر دکارت انسان سوژه و عالم ابژه است.
دستورالعملهاى قابوسنامه براى واعظان و اهل منبر
١. هر چه خواهى گوى!
بر سر كرسى [منبر] به هر چه خواهى دعوى كن و چنان دان كه مجلسيان تو، همه بهايماند، چنان كه خواهى همى گوى، و اگر به سخنى در مانى، باک مدار و به صلوات و تهليل [لا اله الا الله گفتن] و گرمسخنى همى گذران.
٢. مريدان نعرهزن
مريدان نعرهزن داشته باش، چنان كه در مجلس تو باشند تا به هر نكته كه تو بگويى نعرهاى بزنند و مجلس گرم همى دارند، و چون مردم بگريند تو نيز وقت وقت همى گرى.
٣. حواله به آينده
هر سؤالى كه از تو پرسند، آن را كه دانى جواب ده، و آن را كه ندانى بگوى كه: «چنين مسئله نه سر كرسى را بوَد، به خانه آى تا به خانه جواب دهم» كه خود كسى به خانه نيايد بدان سبب.
۴. سلاح تكفير
و اگر تعمّد كنند و بسيار نويسند، رقعه را بدر و بگوى كه: «اين مسئلهى ملحدان است و زنديقان است، سائلِ اين مسئله زنديق است!» همه بگويند: «لعنت بر ملحدان باد و زنديقان!» كه ديگر آن مسئله كس نيارد پرسيدن.
عنصرالمعالى كيكاوس بن اسكندر
"قابوسنامه"
باب سىويكم: در طالب علمى و فقيهى و فقه
عرفان ايران (مجموعه مقالات) شماره ۳۷ عزادارى شهداى كربلا (حضرت آقای حاج دكتر نورعلى تابنده مجذوبعلیش
عزادارى شهداى كربلا (حضرت آقای حاج دكتر نورعلى تابنده مجذوبعلیشاه) [۱]
در اسلام دو عيد مقرّر شده است: يكى عيد فطر و ديگرى عيد قربان. حضرت رسول اكرم(ص) پس از فوت فرزند خود ابراهيم با اينكه بر جنازهی او گريست ولى دستور عزادارى به ديگر مسلمانان نداد.[۲] و چون در آن هنگام ناگهان كسوف نيز واقع شد و مسلمانان اين واقعه را به علّت مرگ ابراهيم تصوّركردند، حضرت به آنان فرمود كه خورشيد و ماه دو آيت از آيات الهى هستند كه نه براى مرگ كسى و نه براى زندگى كسى، تيره نمىشوند. از اينرو از برگزارى هرگونه مراسم عزادارى در زمان پيامبر در سيرههاى نبوى چيزى روايت نشده است. پس از شهادت مولىالموحّدين اميرالمؤمنين على(ع) با اينكه شيعيان و بلكه اكثر مسلمانان عزادار شدند، با اين حال دستور خاصّى در مورد عزادارى آن حضرت از جانب امامان بزرگوار شيعه(ع) نرسيده است. ولى پس از شهادت حضرت امام حسين(ع) و ياران ايشان در فاجعهی كربلا، ذكر مصائب و عزادارى آن امام شهيد و ديگر شهداى كربلا، ابتدا توسّط حضرت زينب و امام سجّاد(ع) وسپس ديگر امامان ــ حضرت صادق و حضرت رضا عليهما السّلام ــ از همان سال۶۱ هجرى رايج شد و در اين باب احاديثى نيز از امامان معصوم روايت شده است.
هنرنمايی كيهان كلهر در آمريكا
به گزارش خبرنگار مجذوبان نور؛ "كيهان کلهر" درويش گنابادی و نوازندهی چیرهدست کمانچه با همراهی ارکستر سمفونیک هارتفورد ۹ تا ۱۲ ژوئن (٢٠ تا ٢٣ خردادماه) روی صحنه میرود. هارتفورد، اركستر مشهور آمريكايی است كه در شهر هاتفورد مستقر است.
شايان ذكر است رهبری این ارکستر بر عهدهی کارولاین کوان است و کیهان کلهر در کنار این ارکستر، کمانچه خواهد نواخت.
عاشورا تجربهای همیشگی برای اهل معنا
عاشورا حکایت یک روز خاص و داستانی در دل تاریخ نیست. عاشورا برای اهل معنا، عین تاریخ، مستمر و همیشگی و محصور در یک زمان و یک سرزمین نیست. عاشورا صحنهی تلاقی و برخورد دو اندیشه و مذهب است که ریشه در تاریخ بشریت دارد. عاشورا نمایش تلخ تهاجم مذهب دروغ و خرافه علیه مذهب راستی و نمایانگر مظلومیت و غربت اهل طریقت و صاحبان هدایت در همهی زمانها است. عاشورا تصویری کشیده شده بر قامت زمین و زمان است که دو نقاش زبر دست، حسین و یزید، با دو قلم از نور و ظلمت، رنگآمیزی کردهاند و گویی مکمل هم در خلق این اثرجاویدان هستند تا عاشورا خود مدرس بزرگِ تاریخ شود و به آدميان بیاموزد آموختنیها را، تا مؤمنین فردا تلخیها را دوباره و صد باره تجربه نکنند.
ماهیان دریا و توحید!!
روزی ماهیهای دریا نزد بزرگِ خود اجتماع کردند و به او گفتند: ای فلانی ما تصمیم گرفتیم به سوی دریایی که ما به او موجود و بدون او معدومیم برویم، پس لازم است جهت آن را به ما بیاموزی و راهش را به ما یاد دهی، تا به سوی او برویم و به حضرتش برسیم، برای اینکه مدتی طولانی حرف او را میشنویم ولی او را نمیشناسیم و مکان و جهتش را نمیدانیم.